5 Aralık 2011 Pazartesi

NİYE KALİTELİ ÖĞRETMEN YETİŞTİREMİYORUZ DİYENLER İÇİN BİR ÖRNEK: OKUL DENEYİMİ

ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI-OKUL DENEYİMİ 1-2 ve ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SİSTEMİNİN TEMEL SORUNU
Okul Deneyimi,Uygulama Öğretmeni, Öğretmen Adayı,Stajyer Öğretmen


Atatürk diyor ki “Dünyanın her yerinde öğretmenler toplumun en özverili ve en saygıdeğer öğeleridir.” 

Yüzyılar öncesinde Diyojen, “Yeryüzünde öğretmenlikten daha şerefli bir meslek tanımıyorum.” 
demiş.

Socrates ise öğretmenin ve öğretmenliğin önemini, “Dünyada her şeye değer biçilebilir, ama öğretmenin eserine değer biçilemez. Çünkü onun eseri hem her şeydir hem de hiçbir şeydir.” diye belirtmektedir. 

Hz. Ali, öğretmenliğin paha biçilmez değerini en kısa ve etkili biçimde, “Bana bir harf öğretenin kırk yıl kölesi olurum.” dediği ve herkesin diline pelesenk olmuş sözle olayı özetlemiş.

ÖĞRETMENLİK BU KADAR ÖNEMSENEN HATTA KUTSANAN BİR MESLEK İSE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME SÜRECİ DE BİR O KADAR  ÖNEMSENMELİ DİYE DÜŞÜNÜYORUM. BU AÇIDAN OKUL DENEYİMİ 1 ve OKUL DENEYİMİ 2 olarak uygulanan ama insanlar arasında "Stajyer öğretmen" , "Öğretmen adayı" olarak anılan uygulamaları bir kaç yazı ile mercek altına almak gerekir diye düşünüyorum.

Türkiye'de öğretmen yetiştirme çabalarının 16 Mart 1848 Öğretmen Okullarının kuruluşundan itibaren başladığı göz önüne alınırsa, öğretmen yetiştirme sorumluluğunun YÖK'e devredildiği 1982 yılına kadar , çok değerli birçok girişime rağmen, öğretmen yetiştirme sisteminde, iç tutarlığa sahip bir politika ve eğitim felsefesi tutturulamadığı söylenebilir. Atatürk dönemi hariç, cumhuriyet tarihinde öğretmen yetiştirme sistemimiz yap-boz tahtasına benzemektedir (Yapıcı, Ş., Yapıcı, M., 2004).

Açıkçası Eğitim fakültelerinde ki genel sorun şurada gizli: 

Eğitim fakülteleri lisans programlarında yapılan son değişiklikler ile öğretmen adaylarının okullardaki çalışmalarına ağırlık verilmektedir. Okullardaki çalışmalar 2. dönemde Okul Deneyimi I (1:4:3), 7. dönemde Okul Deneyimi II (1:4:3) ve 8. dönemde Öğretmenlik Uygulaması (2:6:5) dersleri olmak üzere üç dersten oluşacak şekilde yeniden düzenlenmiştir. Tezsiz yüksek lisans programlarında ise bu dersler aynı kredilerle 1, 2 ve 3. dönemlerde verilmektedir. 

Eğitim fakültelerinde bazı bölümlerde değişiklik gösteren okul deneyimi uygulamaları sürece homojen olarak dağıtılmadığı için öğrenci (yani öğretmen adayı) bunu okulu bitirme ödevi olarak görüyor. Bu açıdan yalan yanlış gidilen okul (staj yapılan okul) iyi gözlemlenemiyor ve staj raporları gerçeği yansıtmıyor. İşte hem yazım aşaması hem değerlendirme aşaması sorun olan bu tüm uygulamalar silsilesi kendi içinde sürekli kendini tekrarlayıp duruyor.

Ayrıca öğrencinin (yani öğretmen adayının) bilmesi gereken temel bilgiler  YÖK'ün sitesinde mevcut. Bunu tüm aday öğretmenlerin okuması gerek bence. Öğretmenlik uygulaması hakkında bilgi edinmek için bu temel şart zaten.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUM YAZMAKTAN VE PAYLAŞMAKTAN KAÇINMAYIN.YORUM YAZAN ARKADAŞLARA TEŞEKKÜRLER.